راهنماي کتابخانه شخصي
کتابخانه شخصي
کتابخانه شخصي محيطي اختصاصي براي هر عضو است که در اين محيط کاربر مي تواند خدمات مخصوص هر کتابخانه را به صورت شخصي مورد استفاده قرار دهد.
براي استفاده از کتابخانه شخصي بايد هم در پورتال و هم در کتابخانه مربوطه عضو بود.
کتابخانه شخصي از بخشهاي زير تشکيل شده است:
· عضويت
· مدارک من
· انتخاب علاقمنديها
· گزارش مدارک رزروي و امانتي
· مشاهده وضعيت تسويه حساب
· پيگيري پيشنهادات خريد
· پيگيري پيشنهادات اصلاح
· مشاهده وضعيت درخواستهاي دانلود
· گزارش مدارک امانتي و بازگشتي
· گزارش مانده اعتبار
· دعوت از دوستان
در اين قسمت به بررسي هر کدام از بخشهاي مختلف کتابخانه شخصي مي پردازيم.
1. عضويت
عضويت در پورتال پارس آذرخش به دو بخش تقسيم مي شود:
1- ثبت نام در پورتال
2- عضويت در کتابخانه
ثبت نام در پورتال :
کاربر براي استفاده از امکانات سايت ( مانند : نظر سنجي ، پرسش از کتابدار، ارسال مدارک به کتابخانه و... ) مي بايست در پورتال ثبت نام کند، لازم به ذکر است که براي استفاده از تمامي امکانات کتابخانه اي پورتال الزاما کاربر ميبايست در پورتال ثبت نام کرده وسپس عضو کتابخانه شود.
روند ثبت نام در پورتال :
ابتدا بر روي دکمه ثبت نام در بالاي صفحه اصلي کليک کنيد.
اطلاعات خواسته شده را پر کنيد، دقت داشته باشيد که نام کاربري الزاما ميبايست لاتين باشد .
در اين قسمت کاربر ميبايست نام کاربري و کلمه عبوري که در مرحله قبل وارد نموده را دوباره وارد کرده، تا اين نام کاربري فعال شود.( لطفا به پيغام هايي که در هنگام ثبت نام به شما داده مي شود توجه فرماييد.)
پس از اتمام اين قسمت روند ثبت نام کاربر در پورتال تکميل شده است.
عضويت در کتابخانه :
کاربر پس از ثبت نام در پورتال براي استفاده از امکانات کتابخانه اي پورتال ميبايست در کتابخانه عضو شود. براي عضويت کاربر در کتابخانه دو حالت وجود دارد.
کاربر قبلا عضو کتابخانه بوده: کاربر فقط لازم است که براي تنها يکبار شماره عضويت و کلمه عبور موجود در سيستم کتابخانه خود را وارد کند.
کاربر عضو کتابخانه نبوده : کاربر ميبايست درخواست عضويت در کتابخانه را براي مسئول کتابخانه ارسال کرده، پس از تاييد مسئول کتابخانه کاربر مي تواند از امکانات کتابخانه اي پورتال استفاده کند.
پس از ارسال درخواست عضويت کاربر تا زماني که مسئول کتابخانه آن عضو را تاييد يا حذف نکرده باشد در داخل عضويت در کتابخانه شخصي کاربر ،سيستم پيغام زير را نمايش مي دهد.
پس از تاييد کاربر پيغام بالا به پيغام زير تغيير پيدا مي کند و پروسه عضويت در کتابخانه نيز به پايان مي رسد.
2. مدارک من
هر يك از اعضاي كتابخانه ميتوانند يك كتابخانه شخصي براي خود داشته باشند و مدارك و منابع مورد نظر خود را در آن قرار دهند. عضو ميتواند پس از جستجوي مدارك مورد نظر، در صورت نياز آن را به كتابخانه شخصي خود ارسال نمايد. عضو ميتواند كتابخانه شخصي خود را مديريت نمايد. اين مديريت شامل حذف و گزارش گيري از منابع مي باشد.
3. انتخاب علاقمنديها
با استفاده از اين گزينه بعد از انتخاب علاقهمنديها توسط کاربر، بر اساس علاقهمنديهاي پژوهشي کاربران که در قالب کليدواژهها و اصطلاحات در پروفايلهاي آنها موجود است، جستجوهايي خودکار در سيستم کتابخانه انجام شده و منابع جديد مرتبط، که به تازگي به پايگاههاي کتابخانه اضافه شدهاند و در زمينه علاقهمنديهاي کاربر ميباشند، در کارتابل آنها نمايش داده مي شود، بدين ترتيب کاربران به صورت مرتب (روزانه، هفتگي و ...) از جديدترين منابع مرتبط به حوزه(هاي) موضوعي مورد علاقه خود، آگاه شده و به اين منابع مراجعه مينمايند. اين سرويس طرفداران بسياري دارد و ميزان مراجعه به کتابخانه را بهطور چشمگيري افزايش ميدهد. تمامي اين خدمات در راستاي تعامل شخص با کتابخانه ميباشد.
4. گزارش مدارک رزروي و امانتي
در اين بخش گزارشهاي متعددي چون سياهه مدارک امانتي (عنوان، نويسنده، تاريخ دريافت و تاريخ بازگشت مدرک)، سياهه مدارک رزرو شده (عنوان، نويسنده، تاريخ رزرو مدرک) يا مدارک داراي تاخير به کاربر نشان داده ميشود. علاوه بر اين کاربر ميتواند در صفحه کارکرد من، مدرکي را از سياهه رزرو خود خارج سازد يا از مجموعه اطلاعات گزارش تهيه نمايد.
5. مشاهده وضعيت تسويه حساب
اساتيد، دانشجويان، کارکنان و ... به هر نحوي که ارتباط خود را با کتابخانه قطع كنند ملزم به ارائه برگه تسويه حساب، به واحد مربوطه ميباشند. براي دريافت برگه تسويه حساب، اعضا بايد كليه منابع امانتي خود را تحويل داده و بدهي خود را به کتابخانه پرداخت نمايند. به اين منظور در پورتال گزينهاي به نام تسويه حساب در نظر گرفته شده است که کاربر با استفاده از آن ميتواند از وضعيت مدارک امانتي و بدهي خود به کتابخانه(ها) مطلع شده و در صورتي که مجاز به تسويه حساب نباشد، عنوان مدارک امانتي، محل دريافت مدارک و ميزان بدهي خود را مشاهده مينمايد.
6. پيگيري پيشنهادات خريد
پيشنهاد خريد در راستاي توسعه دانش كتابخانه و معرفي محصولات جديد به كتابخانه صورت ميگيرد. در اين بخش كاربر ميتواند درخواست خريد ويرايشهاي جديد مدارك موجود يا درخواست خريد مدرك جديد را ارائه دهند. درخواستهاي ارسال شده از پورتلت "کتابخانه من" جهت بررسي به كارتابل مدير بخش تهيه منابع و مدارك رفته تا پس از تاييد در اختيار عموم قرار گيرند.
کاربر در اين پورتلت ميتواند سياههاي از وضعيت خريد مدارک درخواست شده را مشاهده و از آخرين وضعيت خريد آنها مطلع گردد. همچنين در اين بخش امکان تصحيح و حذف پيشنهاد خريد مدرک براي کاربر فراهم شده است.
7. پيگيري پيشنهادات اصلاح
پيشنهاد اصلاح در راستاي تصحيح و سلامتي دادهها و اطلاعات كتابخانه انجام ميگيرد به اين مفهوم كه کاربران مجاز در هنگام مشاهده اطلاعات كتابشناختي مدارك مختلف، ممكن است به ايراد يا اشكال خاصي برخورد كنند در اين صورت ميتوانند پيشنهاد خود را ارسال کنند تا پس از بررسي توسط متخصصين امر در صورت نياز، اصلاحات مورد نظر انجام گيرد.
در اين پورتلت کاربر ميتواند سياههاي از پيشنهادات ارسال شده را مشاهده و از وضعيت پيشنهاد خود براي اصلاح مدرک مطلع گردد. علاه بر اين، در بخش پيشنهاد اصلاح مدرک، امکان تصحيح و حذف پيشنهاد اصلاح، براي کاربر فراهم شده است.
8. مشاهده وضعيت درخواست دانلود
در پورتال پارسآذرخش، اگر کاربري اعتبار و مجوز لازم را جهت دانلود مدرک نداشته باشد، ميتواند درخواست خود را براي دريافت فايل، به مسئول کتابخانه ارسال نمايد همچنين کاربر ميتواند جهت پيگيري در بخش درخواست دانلود کتابخانه من، سياهه درخواستهاي خود را به همراه تاريخ و وضعيت (تاييد شده و تاييد نشده) مشاهده کند در صورت تاييد درخواست دانلود کاربر در همين بخش مي تواند مدرک مورد نظر خود را دانلود نمايد.
9. گزارش مدارک امانتي و بازگشتي
در اين بخش کاربر مي تواند گزارش کاملي از تمامي مدارکي مدارکي که از کتابخانه امانت گرفته و بازگشت داده را دريافت کند.
10. گزارش مانده اعتبار
در بخش "اعتبار من" کاربر ميتواند گزارش کارکرد خود را در قالب سياههاي با ستونهاي عنوان ماده آرشيوي، نوع ذخيره سازي، اندازه و تاريخ Downloadمشاهده کند. همچنين در اين بخش، کاربر از کل اعتبار، اعتبار استفاده شده و ميزان باقيمانده از اعتبار خود مطلع ميگردد.